@MonsterOnTour Tweets :
06-08-2018 07:20 uur
Wij zijn onderweg naar Sloveniė. Wij zijn te volgen op Polarsteps #monsterontour

20-11-2017 21:41 uur
Wij zitten weer veilig thuis op de bank na een schitterende reis. Foto's volgen snel. #herinneringen #israel #vakantie #monsterontour

20-11-2017 07:49 uur
Dit uitzicht gaan we zeker missen. Wij zijn onderweg naar het vliegveld. #israel #dodezee #monsterontour #naarhuis

19-11-2017 10:19 uur
Nieuws van @MonsterOnTour : From the north to the south

19-11-2017 07:52 uur
Vandaag nemen wij afscheid van Eilat en de Rode zee. Vanmiddag zitten we aan de Dode zee. #eilat #rodezee #dodezee...

17-11-2017 18:46 uur
Eilat, wat een stad. In zo'n groot hotel hebben we nog nooit geslapen. Vlak aan de rode zee. De weg ernaartoe was s...

17-11-2017 07:54 uur
Vandaag rijden we vanuit het schitterende Tiberias helemaal naar het zuiden. We zullen eindigen in Eilat. #rodezee...

16-11-2017 14:03 uur
Vandaag Beit She'an national park bezocht! Schitterend de overblijfselen uit de Romeinse tijd. #beitshean...

15-11-2017 16:09 uur
Na een prima vlucht aangekomen in Israėl, een nieuw land op een nieuw continent. We slapen in Haifa vannacht....

15-11-2017 07:00 uur
Onderweg naar Israėl :D #vakantie #monsterontour #israel

Oudere tweets »

Op naar Mozambique
Zondag 23 juli 2017.

20-7-2017

Al heel vroeg staat de wekker. Vandaag gaan we vliegen boven het Kruger park. Om kwart over 6 zitten we in de auto onderweg naar de microlight flight. In het vliegtuigje kun je knus met 2 mensen naast elkaar zitten. We vliegen dan ook om beurten. De stijg en landingsbaan is een strook weiland. Toch verloopt het opstijgen en landen erg soepel. De piloot verteld dat dit soort vliegtuigjes vaak gebruikt word bij trainingen, omdat het vliegen vrijwel hetzelfde is als in een groot vliegtuig. Ook de vlucht zelf is tegen de verwachtingen in erg soepel en alles behalve misselijkmakend. Het is een schitterend gebied om overheen te vliegen. Colin heeft zelfs de mazzel een olifant te zien vanuit de lucht. Terug aangekomen bij de lodge wordt ons ontbijt geserveerd. Hierna is het nog even afrekenen en we gaan op weg naar Mozambique.

Voordat we aan deze reis begonnen hebben we ons al goed voorbereid op de reis naar Mozambique. Zo zijn we beide lid geworden van de Facebookgroep DriveMoz en volgen we de verhalen en vragen die erop geplaatst worden. Ook zijn er heel veel handige documenten te vinden. We lezen en bespreken erg veel in de weken die vooraf gaan. We gaan dan ook goed bepakt richting de grens. We hebben 2 gevarendriehoeken, 2 reflecterende hesjes en een brandblusser in de auto. En niet te vergeten een Za sticker die we op de huurauto hebben geplakt.

Aan de Zuid-Afrikaanse kant verloopt het soepel, we krijgen een stempel en kunnen weer door. Aan de kant van Mozambique worden we meteen al geconfronteerd met de zogenoemde runners. Ze laten de auto stoppen en vrageno onze gatepass. We zeggen duidelijk dat ze deze niet krijgen, maar ze blijven volhouden. Ze laten zelf een soort medewerkerspasjes zien die ze dragen. Na een paar keer nee zijn we het beu, dien het raampje dicht en rijden gewoon door. Dit resulteert in een hoop armgezwaai en geschreeuw richting de auto. De eerste stop is bij de kantoortjes voor de third party insurrance, dit is de autoverzekering voor Mozambique. We worden vriendelijk geholpen en zijn zo weer weg. Nu komt het ingewikkelde gedeelte. We stappen weer uit bij het kantoor van customs en visum. We staan natuurlijk eerst aan het verkeerde loket, maar worden vriendeljk geholpen en doorvestuurd naar de goede balie. Hier vullen we ieder een uitgebreide visumaanvraag in. We gaan op de foto en even later hebben we een nieuw visum in ons paspoort geplakt zitten. Ook hebben we meteen een stempel voor Mozambique. De volgende stop is customs. Hier krijgen we een formulier mee waarop we de gegeven van de auto, de bestuurder en de inhoud op moeten zetten. Terwijl we dit staan te doen wordt er continu gezegd wat we moeten doen door runners. Nadat we even heel erg duidelijk zijn gewest dat we het prima zelf kunnen worden we met rust gelaten. Buiten zoeken we een customs medewerker op die onze papieren controleert. Nu kunnen we verder rijden en daadwerkelijk de grens oversteken. De eerste paar kilometers is het erg druk langs de weg met alerlei verkopers, zoals we gewend zijn bij grensposten.

We rijden op de borden richting Maputo. We hebben een klein kaartje waarp staat aangegeven hoe we op de ringroad moeten komen. Deze is al jaren onder constructie en omleidingen staan hier niet aangegeven zoals bij ons. We vinden vrij gemakkelijk de afslag naar de gravel, hier staan veel kinderen die ons allemaal de weg willen wijzen. Ze rennen dan ook voor de auto uit. We rijden ze met gemak voorbij, vervolgens nemen wij de verkeerde afslag en komen in een doodelopend straatje uit. Ook daar komen er meteen weer aan paar locals op ons af om ons te helpen. Ze willen hier wel wat geld voor natuurlijk. Eentje is zelfs zo brutaal dat hij probeert om in te stappen. We rijden weer terug en nemen de afslag waar de meeste auto's in gaan. Binnen de kortste tijd zitten we op de ringroad. Het is een schitterende nieuwe asfaltweg, helaas mag je er grotendeels maar 60 km/u rijden. We volgen de weg richting Xai-Xai, langs diverse politiecontroles, waar we gelukkig steeds door mogen rijden. Na een flink stuk rijden komen we op de afgesproken plek aan waar Bertie al op ons wacht. Vanaf hier is het nog een uurtje rijden naar de Machubo Beach Resort. We rijden over een fabrieksterrein, vervolgens tussen de suikerrietvelden door en het laatste stuk door het losse zand in de duinen. De plek van bestemming lijkt een ware oase van rust. We zitten vrijwel op het strand. Ons huisje heeft geen deuren en we kijken uit op de Indische Oceaan.

Nadat we ons hebben opgefrist voegen we ons bij het gezelschap beneden. Onder het genot van een lokaal biertje kletsen we gezellig met de eigenaren en de andere gasten. We krijgen een heerlijke maaltijd met 2 soorten vis en duiken lekker vroeg ons bed in. Bij het geluid van de zee zijn we zo vertrokken,

21-7-2017

Rond 7 uur worden we vanzelf wakker. We krijgen een heerlijk onbijtje bij ons huisje. We maken een lange strandwandeling. En laten onze voeten lekker door het water gaan. Het water van de mooie blauw/groene heldere zee is aangenaam van temperatuur. Na een kleine lunch gaan we met onze handdoeken lekker op het strand liggen. Hier hebben we bij de waterkant een mooi schouwspel van de krabben. We bespreken ons eigenlijke reisplan nog eens goed. Beide zien we erg op tegen de lange sfatnd die we moeten rijden naar Barra. We besluiten dan ook om dit niet te gaan doen. We vragen of we hier nog een nacht langer kunnen blijven, dt is geen probleem. We mailen de andere accommodaties met de wijzigingen van onze plannen, ook hier geen problemen. Het voelt erg goed om een beetje meer rust te nemen in onze reis. 's Avonds hebben we een visbraai met de andere gasten. Er staan stompneus vis en brood van de braai op het menu. Er wordt erg veel Afrikaans gepraat en we zijn er dan ook snel weer aan gewend om dit te verstaan. Rond een uur of 9 gaan we weer naar bed.

22-7-2017

Na een stevig ontbijt verzamelen we beneden. Samen met de eigenaren, Lynne en Bertie en nog een paar gasten gaan we op pad. We rijden over het schitterende strand waar we een paar keer stoppen. Ook gaan we even gedag zeggen bij een bevriende accommodatie in de duinen. Na een uitgebreide rondleiding over het terrein gaan we weer verder. We rijden een stuk terug over het strand en stoppen dan bij de zoon van Bertie en Lynne en een stel andere gasten. Hier gaan we lekker van het strand genieten terwijl er wordt gevist. Het is hier in Mozambique heel normaal om rond een uurtje of 10 al aan je eerste biertje te beginnen. We genieten van de zon en elkaars gezelschap. Het leuke is dat het lijkt alsof we elkaar allemaal al jaren kennen, de sfeer is erg gemoedelijk. Tijden het ritje terug naar de accommodatie rijden we nog even de duinen in voor een leuk stukje 4x4 rijden. Met 4 auto's scheuren we de duinen op. Bij een van de auto's gaat het bijna mis, de banden stonden niet helemaal recht waardoor de auto wegschuift richting de helling. In lage giering rijden we gestaag weer naar beneden. Terug aangekomen bij de lodge drinken we gezamelijk een biertje en worden getrakteerd op biltong en droė wors. De avondmaaltijd bestaat uit een pot met wildebeest, rijst, knoflookbrood en een zelfgemaakte coleslaw. Het is alleen al lekker omdat we ons in een leuk gezelschap begeven.

Deel dit bericht via:
Share via Twitter

Geen Facebook? Reageer dan via ons contactformulier, vinden we leuk!

Monster On Tour | Hosting, layout & webdevelopment: Berkie Internet Solutions © 2012-2018.